SEO (search engine optimization) is één van de belangrijkste tools om uw website sterker te maken. Hoe beter uw informatie (content) namelijk organisch gevonden wordt, des te meer gratis clicks u krijgt voor uw website. Goed vindbaar zijn en blijven in Google is daarom één van de belangrijkste marketingdoelstellingen van onze B2B-klanten. Wij stellen onszelf wel altijd de vraag: wat levert het verkeer op qua aanvragen of transacties? Traffic is leuk, maar wij zijn niet op zoek naar ruis. Daarom zorgen wij er altijd voor dat de content die wij plaatsen op de websites van onze klanten relevante informatie van hoge kwaliteit bevat.
Waarom is SEO belangrijk?
Er zijn twee belangrijke redenen om uw website te optimaliseren voor zoekmachines. De eerste reden is, zoals eerder genoemd, dat dit leidt tot gratis traffic op uw website. Door SEO toe te passen zorgt u er namelijk voor dat links naar uw website op hoge posities verschijnen in de zoekresultaten, mits er gezocht wordt naar een zoekwoord dat relevant is voor uw business. U betaalt hiervoor dus niet aan Google. Aan gratis bezoekers houdt u per definitie meer marge over dan aan betaalde bezoekers. De tweede reden is dat de meeste mensen voornamelijk klikken op de organische zoekresultaten en niet alleen op advertenties. Ook hier wilt u dus bovenaan staan.
Wat levert SEO op?
Zoekmachine optimalisatie heeft naast de eerdergenoemde redenen een zeer gunstige return on investment (ROI). Goede content speelt een belangrijke rol in het omzetten van een bezoeker naar een lead of van een bezoeker naar een klant. Een goede SEO-strategie zorgt er bovendien voor dat u het eerste aanspreekpunt wordt omtrent vraagstukken en problemen die voor uw doelgroep relevant zijn. Interessante content zal er uiteindelijk voor zorgen dat u als dé expert wordt gezien in uw vakgebied. Een bijkomend voordeel hiervan is dat uw website bezoekers waarschijnlijk op de hoogte willen blijven van uw updates, waardoor zij zich bijvoorbeeld sneller zullen aanmelden voor uw nieuwsbrief. Met de e-mailadressen die u hiermee verzamelt, kunt u vervolgens aan de slag met e-mailmarketing! Het hangt af van meerdere factoren hoe snel u resultaten kunt verwachten van uw zoekmachine optimalisatie.
Technische SEO
Er zijn drie elementen die belangrijk zijn om goede SEO-resultaten te gaan zien: techniek, content en autoriteit. Als eerste moet u met technische optimalisatie een goede basis leggen. Al bij de bouw van de website moet er dus aan SEO gedacht worden. Door middel van de technische optimalisatie wordt de website niet alleen beter gevonden, maar vergroot u ook het gebruiksgemak. De volgende zaken zijn hierbij belangrijk om rekening mee te houden:
- Snelle laadtijd: hoe snel de pagina geladen wordt is immens belangrijk. Met elke seconde extra laadtijd verlies je tot wel 11% van je bezoekers en 7% conversies. Wanneer je pagina langzaam is kan dat verschillende oorzaken hebben, zoals te grote afbeeldingen.
- Logische website structuur: zorg ervoor dat de website een logische structuur en URL opbouw heeft.
- Responsive design: Google gebruikt een ‘mobile-first’ indexering. Dit betekend dat eerst de mobiele versie van een pagina wordt gelezen en daarop wordt beoordeeld. De website moet dus perfect werken op een mobiel scherm om hoog te kunnen scoren in een zoekmachine.
- Geen onnodige code: wanneer een zoekmachine door veel onnodige code heen moet voordat die de relevante content bereikt zal de pagina minder hoog scoren. Bovendien wordt uw website er ook langzamer van. Pas bijvoorbeeld met het gebruiken van veel WordPress plug-ins, deze laden vaak op elke pagina de code, terwijl dat helemaal niet nodig is.
- Houd de website gezond: zoekmachines merken wanneer uw website veel 404 foutmeldingen heeft. Dit is niet alleen slecht voor het gebruiksgemak van een potentiële nieuwe klant, maar wanneer u de website niet gezond houdt zullen zoekmachines uw website niet hoog laten scoren.
SEO: focus op kwalitatieve content
De beste SEO-strategie is het creëren van kwalitatieve content: artikelen waar uw websitebezoekers ook echt iets aan hebben. Google blijft namelijk continue haar algoritmes aanscherpen zodat kwalitatieve content die voor uw doelgroep relevant is bovenaan de zoekresultaten verschijnt. Wat is volgens Google content van hoge kwaliteit? Hiervoor hanteren zij in hun richtlijnen het E.A.T.-principe.
Wat is het E.A.T.-principe?
E.A.T. staat voor de drie kwaliteitspijlers van Google: Expertise, Autoriteit en Trustworthiness (betrouwbaarheid). Hiermee wordt het volgende bedoeld.
- Expertise: Artikelen worden constant beoordeeld op hoe nuttig, gedetailleerd en bruikbaar de inhoud is. Het uiten van expertise gaat echter over meer dan alleen de inhoud. Uzelf profileren als expert doet u door regelmatig een artikel te publiceren over een bepaald onderwerp. Ook het verwijzen naar kwalitatieve bronnen, zoals wetenschappelijke artikelen, toont aan dat u weet waar u het over heeft. Een andere optie is actief meepraten op forums of andere platforms over relevante onderwerpen binnen uw vakgebied. Kortom, laat regelmatig online van u horen!
- Autoriteit: Het verkrijgen van autoriteit heeft alles te maken met het verkrijgen van referenties. Een slimme manier om referenties, ook wel backlinks, te verkrijgen en daarmee autoriteit op te bouwen, is door uw dealers in te schakelen. Dit is tevens een onderdeel van dealer marketing.
- Trustworthiness: Betrouwbaarheid bouwt u op door middel van transparantie. Dit is niks anders dan het aantonen dat er “echte” vakmensen werken aan de inhoud van uw website. Zorg bijvoorbeeld voor een duidelijk zichtbare contactpagina en voorzie de bezoekers van uw website van achtergrondinformatie over uzelf en uw bedrijf. Een ander aspect dat aan betrouwbaarheid wordt gekoppeld is de user experience van uw website, wat u bevorderd door middel van technische optimalisatie.
Tips en trucs
Het E.A.T.-principe is uitermate goed toe te passen in hoeksteenartikelen. Dit is de basis. Als u een goede set hoeksteenartikelen op uw website heeft staan is de vervolgstap het regelmatig publiceren van updates over dezelfde onderwerpen. Het bieden van meer verdieping is ook altijd een goede optie. Naast het focussen op kwaliteit zijn er andere factoren die bijdragen aan een goede SEO-strategie. Een goed voorbeeld hiervan is een featured snippet. Tot slot nog één essentiële tip: blijf uw content altijd meten en analyseren. Het verbeteren van de kwaliteit van de content op uw website is een voortdurend proces. Zo weet u altijd wat uw bezoekers willen weten en op welke wijze de bezoekers uw website gebruiken.
Heeft u vragen of opmerkingen? Laat het ons weten en stuur een e-mail naar collega@jelba.nl. Alvast bedankt!
Volg onze LinkedIn bedrijfspagina en ontvang de B2B updates direct in uw feed.