Alles over B2B content marketing

B2B content marketing is een vorm van online marketing die gebaseerd is op het produceren van relevante content. Bij Jelba definiëren we content als tekst, afbeeldingen en video. In de B2B sector is deze vorm van marketing erg belangrijk, aangezien men zich langer en meer inleest voor het doen van een aankoop ten opzichte van B2C. Lees hieronder alles over B2B content marketing!

Wat is B2B content marketing?

Door het creëren van relevante informatie voor de doelgroep, kunt u met B2B content marketing meerwaarde bieden. U probeert niet direct uw producten of diensten aan te bieden, maar uw lezers te informeren en zo meer kennis van uw producten bij te brengen. B2B content marketing wordt gezien als een vorm van inbound marketing.

Het regelmatig posten van relevante en interessante content zorgt ervoor dat het bedrijf een reputatie van kennis en autoriteit krijgt. Kennis is tenslotte macht. Kennis delen is machtiger. Content kan op verschillende manieren worden ingericht. Het kan bijvoorbeeld gewoon een blog zijn, maar ook een nieuwsbericht, een whitepaper, een factsheet, een video en een infographic zijn vormen van content.

B2B content marketing draait niet altijd alleen om het maken van nieuwe content. Het analyseren en herschrijven van bestaande content om het nog relevanter te maken is ook een belangrijke en strategische stap. Het vergelijken van uw content met die van concurrenten en het optimaliseren kan ervoor zorgen dat u stappen omhoog gaat in de Google zoekresultaten.

SEO

Een van de hoofddoelen van B2B content marketing is het scoren van hoge posities in Google. SEO is de term die gaat over de vindbaarheid van pagina’s in Google. B2B content marketing speelt hierin een grote rol. Hoe meer relevante content een website aanbiedt, hoe relevanter de website door Google gevonden wordt. Dit leidt tot een hogere indexatie in de Google zoekresultaten. SEO is een manier om gratis traffic naar uw website te leiden. Om het simpel samen te vatten werkt het als volgt: u schrijft goede content over een woord die relevant is voor uw bedrijf. Op dit woord wilt u dat uw content gevonden wordt in Google (zoekwoord). De algoritmes van Google lezen vervolgens alle content uit die over dit zoekwoord schrijven wanneer het woord ingetypt wordt in Google. Hoe relevanter en sterker uw content, hoe beter uw pagina en website geïndexeerd zal worden. Een hoeksteenartikel is een goed voorbeeld van content die door Google als relevant wordt gezien.

Leadgeneratie

Een ander hoofddoel van B2B content marketing is het genereren van leads. Door middel van relevante content worden prospects verleid tot het achterlaten van hun gegevens zoals hun e-mailadres. Dit kan door middel van het downloaden van bijvoorbeeld een whitepaper in ruil voor gegevens, of simpelweg door de prospect uit te nodigen om contact op te nemen.

Gegenereerde leads kunnen opgevolgd worden door bijvoorbeeld de sales afdeling. Leadgeneratie is een manier om de prospects zelf naar het bedrijf toe te laten komen, in plaats van direct op de prospect af te stappen. Wanneer er een lead via de website is gegenereerd, weet u twee dingen zeker: de prospect heeft interesse in de content van het bedrijf en de prospect weet wat voor bedrijf u bent.

Belangrijke punten B2B content marketing

Aangezien bedrijven en de technologie zich ontwikkelen, is B2B content marketing ook continu in ontwikkeling. Er zijn steeds meer nieuwe manieren om content relevanter te maken voor prospects.

    • Video marketing
      Video marketing is zich voor de B2B markt enorm aan het ontwikkelen. Men ziet veel liever een video met uitleg over een bepaald product in plaats van tekstuele uitleg. Hiernaast wordt visuele content veel sneller bekeken dan tekst. Het is cognitief minder inspannend om iets visueels te begrijpen dan iets tekstueels; het is iets dat veel fijner is voor het brein. Een video kan in de B2B markt ook helpen om de werking van het product goed te begrijpen, aangezien goede uitleg vaak ontbreekt. Bij Jelba bieden we videoproductie exclusief voor onze klanten aan. Hierbij onderscheiden we zes standaard formats.
    • Featured snippets
      Featured snippets zijn 0-posities in Google waarin antwoord gegeven wordt op een bepaalde vraag of waarin de betekenis van een bepaald zoekwoord wordt gegeven. Een featured snippet kent de hoogst mogelijke SEO notering. Uit ervaring blijkt dat ongeveer 40% van al het zoekverkeer klikt op de featured snippet. Goede content en antwoord op de zoekvraag zorgt ervoor dat uw website in een featured snippet kan belanden.
    • E-mailmarketing
      Ook na de invoering van de GDPR is e-mail nog steeds een krachtige vorm van content om klanten en prospects te informeren. Het is belangrijk om een groot adressenbestand op te bouwen, om zo een groot bereik te creëren. Verder is het belangrijk dat de content die u aan de lezer stuurt interessant is. Zorg ervoor dat belangrijke informatie eruit springt, zet niet teveel tekst in nieuwsbrieven en zet iets relevants in de onderwerpregel.

B2B content marketing bij Jelba

B2B content marketing speelt een belangrijke rol in het overtuigen van potentiële kopers van uw producten of diensten. Relevante content schrijven is een vak apart, iets wat we bij Jelba dagelijks doen en waar we gespecialiseerd in zijn. Wij schrijven en produceren content en zorgen ervoor dat de content up-to-date is volgens de laatste SEO standaarden. Bent u benieuwd naar onze aanpak? Wij komen graag in contact met u.

Vraag praktijkvoorbeelden aan

 

 Volg onze LinkedIn bedrijfspagina en ontvang de B2B updates direct in uw feed.