B2B webshop voorbeeld. Enkele tips om rekening mee te houden.
De opmars van B2B e-commerce in onder andere de markten industrie, logistiek, bouw en installatie staat in de hoogste versnelling. Elke dag komen er meer B2B webshops bij en steeds meer business 2 business bedrijven willen hier op inspelen. De professionele koper was natuurlijk altijd al aan zet, maar in het tijdperk van de digitale transformatie winnen juist die bedrijven die hier slim op inspelen met een passende B2B webshop. En dit is met de steeds veranderende internet technologie nog niet eenvoudig. In deze update geven wij u meer inzicht en kennis hoe u dit het beste kunt aanpakken. En waar u rekening mee kunt houden gedurende in dit intensieve traject. Wij maken dit inzichtelijk met steeds een wisselend B2B webshop voorbeeld.
Wat voor type producten gaat u verkopen via de webshop?
Voordat u zich echt gaat verdiepen is natuurlijk de vraag wat voor type producten u gaat verkopen. Wij maken hier een onderscheid tussen klanten met professionele verbruiksgoederen of kapitaalgoederen. De groep klanten die kapitaalgoederen vermarkten kiezen vaak voor B2B leadgeneratie. Professionele verbruiksgoederen gaan via een traditionele B2B webshop.
B2B webshop voorbeeld met professionele verbruiksgoederen.
Verkoopt u professionele verbruiksgoederen (catalogusproducten) aan professionals? Dan adviseren wij u om een webshop te ontwikkelen die gericht is op directe transactie. Met andere woorden u wilt dat uw klant direct een product afrekent of op rekening bestelt. Mogelijk hanteert u verschillende prijzen per type inkoper of heeft u speciale prijsafspraken bij een bepaald volume. Bij de keuze van de software voor uw webshop is het belangrijk dat u hier rekening mee houdt. Niet alle systemen bieden standaard deze mogelijkheden waardoor u na de bouw van uw webshop met onvoorziene extra development kosten wordt opgezadeld. Na livegang van uw webshop is het interessanter om deze kosten te maken voor aanpassingen die meer transacties genereren. U krijgt dan immers meer inzicht in het gedrag van uw websitebezoekers en hier wilt u op inspelen. Als u de B2B webwinkels bekijkt van onze klanten Dormer Pramet of SlijpExpert dan ziet u 2 voorbeelden van de verkoop van catalogusproducten. De volgende zaken vallen hier op:
- Beide webshops maken gebruik van een B2B PIM-systeem. Bij meer dan 250 producten adviseren wij u om altijd een PIM-systeem te gebruiken. Een ERP-systeem kan al uw productinformatie bevatten, maar vaak mist deze essentiële velden die u gebruikt voor online marketing (bv. commerciële productomschrijvingen, meerdere productafbeeldingen of meta-titels/omschrijvingen). Uw ERP-systeem biedt deze functionaliteiten niet, dus de investering in een PIM-systeem is altijd de juiste. U kunt dit dan ook zien als een super marketingmachine voor uw product informatie.
- Wilt u de producten tonen op gegroepeerd of simpel niveau? In de webshop van DormerPramet.be of Tricorp kan u alvast een gegroepeerd voorbeeld zien. Hoe maakt u deze keuze? Wanneer u over veel effectieve producten beschikt met een eigen productnummer (SKU), die veel gelijkenissen tonen in eigenschappen is het raadzaam om gegroepeerde producten te hanteren in uw webshopstructuur. Denk hierbij bijvoorbeeld aan kleding in verschillende kleuren en maten of boren met dezelfde eigenschappen maar een andere diameter.
- Heeft u een snel wisselend assortiment of een stabiel assortiment? Met andere woorden: hoe vaak moet u uw product content aanpassen, verrijken et cetera?
B2B webshop voorbeeld met kapitaalgoederen
Verkoopt u kapitaalgoederen aan professionals dan adviseren wij u om een B2B webshop of website te ontwikkelen die gericht is op B2B leadgeneratie. U acht de kans klein dat uw producten direct worden afgerekend in de webshop, maar verder contact nodig is vooraleer de klant tot aankoop over gaat. Als u voor deze keuze staat dan is het nog altijd de vraag of u kiest voor B2B e-commerce software of voor een B2B website. Om u een idee te geven. Voor onze klant Cellro actief in de CNC verspanende industrie hebben wij een B2B website ontwikkeld zonder shop software. De hoeveelheid producten is hier zeer gering en de focus ligt volledig op leadgeneratie. Daarentegen hebben wij voor onze klant Van Hooff actief in de transport en logistiek sector gekozen voor een leadgeneratie website voor kapitaalgoederen met gebruik van e-commerce software. Ook hier geldt dus: kies wat voor uw situatie van toepassing is, op dit moment én in de toekomst (komende 3-5 jaar). Inmiddels verkoopt bijvoorbeeld Haas Industries Inc. zijn CNC machines ook al via een B2B webshop in Amerika. Op een dag is de wereld veranderd. Ook voor de verkoop van kapitaalgoederen.
Hierbij een aantal zaken om rekening mee te houden bij de verkoop van kapitaalgoederen:
- Wilt u in de toekomst ook direct gaan verkopen? Dan is het advies om te kiezen voor webshop software.
- Heeft u heel veel producten? Dan is het advies om ook te kiezen voor webshop software.
- Het tonen van prijzen is altijd een discussie waard. Feit is dat als u geen prijzen toont u niet vergeleken kunt worden en een prospect eerst het contact zoekt met de andere partij. Ons advies (op basis van analyse) is om de prijs altijd te tonen. Ook al is de prijs nog zo hoog, een uitdrukkelijke vermelding van het feit dat het bijvoorbeeld brutoprijzen zijn geeft de klant altijd meer informatie dan helemaal geen prijszetting.
- Verkoopt u zowel catalogusproducten als kapitaalgoederen? Kies dan voor webshop software. Onze klanten Karel Clean en LintzagenService.nl zijn hier een goed voorbeeld van. Catalogusproducten kunnen bezoekers makkelijk via de webshop afrekenen, terwijl voor de kapitaalgoederen zijn meteen in contact kunnen treden met één van de experts.
B2B webshop voorbeeld van fabrikanten die verkopen via dealers
Verkoopt u professionele verbruiksgoederen, maar niet rechtstreeks aan de eindgebruiker? Dan kunt u het beste kiezen voor distri-commerce. U bouwt dan wel een B2B webshop, maar verkoopt niet direct. U creëert aanvragen voor uw dealer. Bij een dergelijke aanpak heeft u ook te maken met een geavanceerd dealer marketing programma. Dit soort trajecten doen wij voor meerdere (internationale) fabrikanten. De website van Tricorp is hier een goed voorbeeld van.
Wat is voor u de beste keuze?
Het kiezen van de juiste digitale strategie of online positionering is niet iets wat u dagelijks doet. Vervolgens zijn er een flink aantal vragen waar u rekening mee dient te houden bij het ontwikkelen van een B2B webshop. Heeft u behoefte aan meer uitleg of wilt u gewoon eens een aantal praktijkvoorbeelden zien? Neem gerust eens contact met ons op.
Heeft u aanvullingen of opmerkingen over B2B webshops of heeft u zelf voorbeelden die u met ons wilt delen? Laat het ons weten en stuur een e-mail naar collega@jelba.be!
Alvast bedankt en veel business toegewenst!
Volg onze LinkedIn bedrijfspagina en ontvang de B2B updates direct in uw feed.