Wat is social selling?

Social Selling is een term binnen online marketing die steeds meer wordt toegepast. De term zegt het eigenlijk al. Vanuit commercieel perspectief wordt digitaal de dialoog gestart met een mogelijke prospect. Met als doel om de potentiële koper te verleiden tot een aankoop.

De gedachte achter social selling kan herleid worden naar inbound marketing. Het actief aangaan van de dialoog heeft als doel om potentiële kopers naar jou toe te laten komen. Groot voordeel van een goed doordachte social selling strategie en uitvoering is de ultieme vorm van personalisatie. Met de toevoeging van marketing automationliquid content, account based marketing wordt dit steeds belangrijker. Het grote verschil met social selling is dat letterlijk een persoon binnen de organisatie direct interactie zoekt.

Vervangt social selling de klassieke verkoop?

Vaak wordt gedacht dat social selling de klassieke verkoop gaat vervangen. Het berust niet op wetenschap, maar wij zien dit eerder als een aanvulling op het bestaande verkoopproces. De toenemende transparantie door internet en de groei van leadgeneratie websites en webshops zijn hier de oorzaak van. Dit heeft per definitie al impact op commerciële medewerkers en marketeers. Deze nieuwe vorm wordt ook wel smarketing genoemd. Elke dag moeten organisaties meer doen en creatiever zijn om de producten onder de aandacht te krijgen bij de doelgroep. Social selling draagt hier aan bij en past binnen een volledige ingerichte online marketingafdeling.

Waar dient u rekening mee te houden bij de inzet van social selling?

Zoals bij elke klassiek verkoop gesprek bestaat business uit gunnen. Dit geldt ook voor social selling. Bedrijven doen zaken met bedrijven, maar personen maken contact met personen. Als u dus gaat starten met social selling doe dit dan ook vanuit u als persoon. Probeer niet overal het logo op te plakken van uw bedrijf, product of merk maar ga de interactie aan vanuit u als persoon en expert. Uiteindelijk is de oplossing van het probleem bekend en wilt u dit onder de aandacht brengen bij uw doelgroep. De tweede belangrijke stap bij de inzet van social selling is dat u dan ook informatie brengt. Reageer actief en draag de oplossing aan. Verwijzingen naar persoonlijke kennisbank artikelen of expert reviews dragen hier zeer positief aan bij. Uiteraard weet ook elke online marketeer dat iedere klik de basis is voor verder analyse en lead nurturing. Maak uw social media accounts dus aantrekkelijk en blijf u zelf. Zoek gericht in de markt en in uw digitale netwerk waar u een bijdrage aan kunt leveren vanuit uw vakgebied en social selling is een feit.

Wilt u meer weten over social selling en alle mogelijkheden neem dan contact met ons op. Jelba heeft als speerpunt om kwalitatieve leads en transacties te scoren voor haar B2B klanten door de inzet van digitale kanalen en heeft ervaring met de inzet van social selling.

Bekijk hier onze gerelateerde B2B updates of begrippen in relatie tot social selling:

 Volg onze LinkedIn bedrijfspagina en ontvang de B2B updates direct in uw feed.