Online Marketing in de Logistiek en Transport

Online marketing in de logistiek en transport sector loopt, net als in de bouwsector, vaak achter. Iets meer dan de helft van de Belgische transportbedrijven heeft een marketingafdeling en veel logistieke bedrijven hebben gemiddeld 1 fulltime marketing medewerker. 62% van de logistieke bedrijven vindt de website het belangrijkste marketinginstrument. Ook is het belang van social media gegroeid, van 29% naar 48% in 1 jaar. Wat opvallend is, is dat logistieke bedrijven de website het belangrijkste marketinginstrument vinden, maar manieren zoals SEO, SEA en e-mail marketing om de traffic naar hun website te vergroten niet zo belangrijk vinden. Een website hebben is 1 ding, maar het effectief inzetten is een andere tak van de sport. B2B online marketing in de logistiek en transport is net zo belangrijk als online marketing in andere sectoren.

Online marketing in de logistiek en transport: stand van zaken

Digitalisering is tegenwoordig geen optie meer, maar een must. De logistiek en transport sector wordt dan ook niet overgeslagen. Hierbij speelt marketing en dan specifiek online marketing een cruciale rol. De koper kent inmiddels de markt en de klant en weet waar de kansen liggen. Om het belang van online marketing te kunnen benadrukken, is het goed om te kijken hoe men nu in de logistiek & transport sector tegen online marketing aankijkt.. Het is goed dat bedrijven hun website als het belangrijkste marketingmiddel ervaren. Echter is het hier wel belangrijk de website goed in te delen en het op de juiste manier in te zetten. Een slechte website wordt slecht geïndexeerd door Google en het gevolg is dat alle energie die in de website wordt gestoken weinig oplevert. Opvallend is dat veel transportbedrijven niet veel waarde hechte aan meer websitebezoeker, terwijl dit wel een belangrijke bron van nieuwe klanten kan vormen. Hiernaast wordt er bijna geen aandacht geschonken aan SEA. Er kunnen hierbij belangen als budget en de grootte/expertise van de marketingafdeling meespelen.

Social Media

80% van de logistiek en transportbedrijven zijn actief op social media. 57% is zelfs dagelijks actief. De meeste logistieke bedrijven gebruiken LinkedIn voor hun zakelijke uitingen, gevolgd door Facebook. Tegenwoordig gebruikt 85% van de Belgen social media. Ook uw klant dus. Het inzetten van social media is dus belangrijk. Wij bij Jelba zien social media als een middel om al het goede wat u doet op de website extra te verspreiden onder uw volgers en connecties van uw volgers. Door goede content krijg je organisch al veel verkeer, en door het verspreiden van diezelfde content via social media kanalen zorg je ervoor dat dit verkeer alleen maar toeneemt.

Stappenplan

Hoe voor je een goede online strategie uit? Dit gaat verder dan het maken van een website. Lees hieronder een stappenplan voor online marketing in de logistiek en transport sector waar wij bij Jelba altijd rekening mee houden.

Stap 1: Doelgroep en concurrentie
Wat vaak voorkomt is dat de doelgroep en de wensen en eisen hiervan in kaart worden gebracht door de ervaring van het (sales) personeel van een bedrijf. Wat heel goed is om mee te nemen uiteraard maar hier kan niet altijd 100% op af worden gegaan. Het is essentieel om de wensen van je doelgroep te onderzoeken. Dit kan in de vorm van interviews, A/B-testen of met analytische gegevens. Analytische gegevens zijn harde feiten over je doelgroep. Kijken ze bijvoorbeeld vooral via hun smartphone, tablet of gewone computer? Waar klikken ze op? Waar haken ze af? Het komt vaak voor dat het gedrag wat voorspeld wordt niet overeenkomt met de data. In dit geval kunnen aanpassingen worden uitgevoerd. Zo speel je altijd in op de wensen van de klanten en weet je dat je altijd meegaat in de data om dit te optimaliseren. Tegenwoordig wordt weleens gezegd dat doelgroepen achterhaald zijn en dat we moeten gaan letten op persona’s. Dit zijn denkbeeldige kopers. Aan de hand van de data wordt een beeld geschetst van zo’n koper: Waar woont de koper? Wat zijn zijn hobby’s? Dankzij data is het steeds beter mogelijk om dichter onder de huid van de klant te kruipen. Een combinatie van allebei is ideaal.

Hiernaast is het analyseren van de concurrentie ook belangrijk. Uw doelgroep is namelijk ook hun doelgroep. Uiteraard wilt u hierboven uitsteken. Het leren van wat de concurrent doet en ook vooral wat ze niet doen is goed om te doen. Het in kaart brengen van wie uw concurrenten überhaupt zijn is belangrijk zodat u ze altijd kunt bijhouden. Om goede online marketing in de logistiek en transport uit te voeren is het goed om met deze twee punten rekening te houden.

Stap 2: Een goede website
Een goede website is het begin van goede online marketing. Heeft u een webshop? Denk dan aan de essentie van een heldere menustructuur, uitgebreide productbeschrijvingen bij de producten, foto’s en video’s. Een onprofessionele, onduidelijke website zorgt ervoor dat de bezoeker snel afhaakt. De meeste redenen waardoor een bezoeker afhaakt zijn: een onbetrouwbaar ogende website, verwachtingen die niet snel genoeg waar worden gemaakt, de website is niet mobiel vriendelijk en er wordt niet uitgenodigd tot klikken. Een hele belangrijke ook is de snelheid van de website. Een website die langzaam laadt is een van de meest frustrerende dingen voor bezoekers, die hebben hier geen geduld voor. Er zijn verschillende technologieën om uw website te analyseren en het gedrag van de bezoekers.

Stap 3: Contentcreatie
Tegenwoordig is inbound marketing veel meer gewenst dan outbound marketing. U wilt uzelf en uw producten neerzetten als professioneel. Indien er genoeg content wordt geschreven en dit goed indexeerbaar is, komen de klanten vanzelf naar uw website in plaats van dat u naar de klanten moet gaan. Het regelmatig schrijven van diepgaande content is hiervoor belangrijk. Het schrijven van een hoeksteen artikel is goed om uzelf van concurrenten te onderscheiden. Lange teksten worden door Google gezien als veel kennis en daarom is het beter voor de SEO.

Voorbeeld online marketing in de logistiek en transport

Een voorbeeld spreekt meer dan theorie alleen. Daarom schrijven we graag over een van onze klanten waar we de online marketing voor doen. Jaap van der Vlies van Industriële aanhangers kwam naar ons dat hij graag zijn aanhangers een prominente online propositie wilde geven. Wij hebben toen een online module ontwikkeld waarin bezoekers binnen 9 stappen helemaal zijn aanhanger kan samenstellen. Deze vorm van online offerte tooling geeft een professionele inkoper direct inzicht in alle mogelijkheden. Samen met een content strategie heeft dit gezorgd voor een organische groei van 88%. Industriële aanhangers is inmiddels marktleider.

Hoe begin ik?

Wij begrijpen dat dit niet voor iedereen van iedereen vanzelfsprekend is. Het is belangrijk om expertise te hebben om goede online marketing te drijven. Dit kan bereikt worden door het aannemen van professionals of door het inhuren van een B2B marketing bureau. Wat wij bij Jelba erg belangrijk vinden, is het neerzetten van resultaat. Benieuwd hoe wij online marketing in de logistiek en transport sector doen? Twijfel niet om contact op te nemen, wij helpen graag.

 Volg onze LinkedIn bedrijfspagina en ontvang de B2B updates direct in uw feed.