Online Marketing in de Bouw

Uit recent een onderzoek van Jelba blijkt dat 84% van de bouwbedrijven aangeven dat ze in de toekomst 100% online willen verkopen. Dit onderzoek is gehouden onder 300 bouwbedrijven wereldwijd. Online verkopen gaat verder dan alleen een B2B webshop of B2B website bouwen. Er moeten onder andere productbeschrijvingen komen, er moet content geschreven worden en al deze informatie moet up-to-date gehouden worden. Hiernaast moet er ook online marketing worden verricht om bezoekers naar de site te lokken, zonder dit is al het werk voor niks. Net als alle sectoren wordt ook de bouwsector gedwongen mee te gaan in de digitale revolutie mits ze niet willen achterlopen op de concurrentie. Maar hoe ga je mee met online marketing in de bouw? Wij geven u graag een aantal tips om rekening mee te houden.

Online marketing in de bouw

De concurrentie in de bouwsector is alleen maar toegenomen, daarom wordt het steeds belangrijker om jezelf te onderscheiden. Online marketing speelt hierbij een grote rol. Tegenwoordig is het bijna niet meer voor te stellen dat wanneer je een product wilt kopen, dit niet online te vinden is. Zelfs de meest grote en op maat gemaakte producten kunnen via het internet besteld worden, hierbij komt bijna nooit meer persoonlijk contact aan te pas. Men vindt het tegenwoordig zelfs verdacht als een bedrijf totaal niet online te vinden is. Anders dan sommige sectoren, is het in de bouwsector niet altijd even makkelijk om online te verkopen. Sommige bouwbedrijven verkopen grote en zware producten, andere bedrijven weer spullen die met de post verstuurd kunnen worden. Ook bij het verkopen van grote producten is B2B online marketing belangrijk. Denk aan leads genereren via makkelijke en vrijblijvende online offertes, het schrijven van professionele content of het maken van instructieve video’s. Het is een feit dat 98% van professionele zich eerst online oriënteert bij het zoeken van een product, vooraleer hij contact opneemt. Bouwbedrijven gaan hier steeds meer in mee omdat ze bang zijn om achter te lopen op concurrenten. Wat begrijpelijk is aangezien dit een automatisch gevolg is.

Bouwstandaarden en online marketing

De bouwsector werkt er nog altijd aan om faalkosten te verminderen en de onderlinge samenwerking te verbeteren. Informatietechnologie speelt hierin een grote rol. Het doel is de bouwsector te bewegen in de richting van een standaard, een gemeenschappelijke taal die de digitale uitwisseling van bouwinformatie makkelijker moet gaan maken. Dit zijn bijvoorbeeld gemeenschappelijke databases waar artikelgegevens worden gedeeld en opgeslagen. Ook de toenemende automatisering van de bouw en het groeiende gebruik van informatiemodellen zorgen ervoor dat een standaard belangrijk is. Bouwbedrijven worden dus ook door de overheid verplicht te digitaliseren. Echter blijkt uit onderzoek dat KMO’s in de bouw nog erg achterlopen op andere sectoren als het gaat om digitalisering. Toch zien we de laatste jaren ook in de bouwsector een opwaartse trend qua digitalisering en robotisering. Uit ons eigen KMO onderzoek zien wij dat steeds meer B2B bedrijven ervoor kiezen om de online marketing uit te besteden. Begrijpelijk aangezien maandelijks zo’n 500.000 zoekopdrachten verbonden worden met de bouwsector (het is en blijft één van de grootste sectoren in ons land, natuurlijk). Een gemiste kans dus! De bouwsector laat online nog veel kansen liggen. Als uw zaken goed online geregeld zijn, zorgt dit ook voor het automatiseren van het verwerken van bijvoorbeeld orders. Hierdoor houdt u tijd over om meer inzicht te krijgen in het online verkeer van uw bedrijf. Online marketing in de bouw is een deel van de totale digitalisering.

B2B Webshop

Naar verwachting stijgt het percentage van het aantal bouwbedrijven met een eigen webshop van 29% twee jaar geleden naar het dubbele in 2019. Wat belangrijk is bij het beginnen van de webshop is ten eerste dat u uw volledig klantenbestand inzichtelijk heeft, zo kan het gekoppeld worden aan het e-commerce systeem. Ondervraagden van het Sana Commerce onderzoek gaven aan dit nog een uitdaging te vinden. Dat neemt niet weg dat dit enorm belangrijk is. Hiernaast is het ook belangrijk het juiste platform te vinden om de webshop op te laten draaien en om onder andere de eindgebruiker goed te kennen. Uit onderzoek is ook gebleken dat bouwbedrijven die al een webshop hebben, zich steeds meer gaan richten op nieuwe technologieën om het orderproces te optimaliseren.

Voordelen online marketing in de bouw op een rij

Goede online marketing levert altijd voordelen op. Denk aan meer online verkeer, meer leads en daarom dus meer klanten! In de bouwsector liggen nog veel kansen en daarom kunt u daar goed op inspelen. Enkele voordelen van marketing in de bouw zijn:

  • Automatiseren van orderverwerking: Indien u bouwproducten online in een webshop verkoopt, gaan alle orders automatisch. U krijgt automatisch een melding van een verkoop. Als uw online marketing goed zit, doet de website het werk voor u! Geen handmatige orders meer waar u tijd aan verliest, maar alles automatisch verwerkt.
  • Vergroten van naamsbekendheid: Goede vindbaarheid in Google levert meer clicks op. Hoe meer er op uw website wordt geklikt, hoe meer mensen van uw bedrijf afweten. Online marketing is daarom dus cruciaal bij het vergroten van naamsbekendheid.
  • Niet achterlopen op de concurrenten: De opkomst van e-commerce voor de bouwsector begint anno 2018 eindelijk tractie de krijgen. We bevinden ons echter nog wel in een beginstadium. Als u nu goede online marketing uitvoert loopt u niet achter op de concurrenten.

Tip van Jelba!

De online marketing van uw bouwbedrijf is niet altijd makkelijk. Bij online marketing draait het om een totaal proces. Een website met veel content maar die langzaam laadt of slecht is ingericht leidt uiteindelijk niet tot veel. Maar wij geven u graag een tip wat wij als zeer belangrijk beschouwen én waarmee u zich kan al onderscheiden van de meeste bouwbedrijven: Richt u tot het schrijven van content! Daarmee bedoelen wij informatie teksten (zoals deze) om uw klanten in de eerste plaats van informatie te voorzien. In de bouwindustrie zit veel kennis die niet zo vanzelfsprekend is. Het lezen van informatieve content wordt altijd gewaardeerd en zeker als hierdoor de lezer waardevolle kennis aan overhoudt. Breng uw kennis over via content, het liefste via een hoeksteen artikel. Dit is een artikel van minimaal 900 woorden (zonder inleiding en conclusie) die door Google bijzonder gewaardeerd wordt. Google ziet dit namelijk als waardevolle content waar veel informatie uit gehaald kan worden. Hoe meer tekst, hoe meer kennis.

Benieuwd wat wij doen met online marketing in de bouw?

Ook in de bouwsector zijn wij actief in de online marketing! Het kiezen van een goed B2B marketingbureau voor uw online marketing is niet iets wat u dagelijks doet. Er zijn er een flink aantal vragen waar u rekening mee dient te houden bij het maken een goede keuze. Heeft u behoefte aan meer uitleg? Of wilt u gewoon eens een aantal praktijkvoorbeelden zien? Neem gerust eens contact met ons op.

Heeft u aanvullingen of opmerkingen over online marketing in de bouw of heeft u zelf voorbeelden die u met ons wilt delen? Laat het ons weten en stuur een e-mail naar collega@jelba.be.

 Volg onze LinkedIn bedrijfspagina en ontvang de B2B updates direct in uw feed.