Online Marketing in de Agrarische Sector

De Belgische agrarische sector genereert €5.5 miljard aan omzet in 2017. Een sector die erg belangrijk is voor de gehele Belgische economie. In de agrarische sector wordt steeds meer gebruik gemaakt van technologische vernieuwing en digitalisering in het productieproces. Dit resulteert in algehele digitale processen. Indien u uw producten online verkoopt in een B2B webshop verloopt het hele proces digitaal. Dit scheelt niet alleen in kosten, maar ook in tijd. Als u kapitaalgoederen verkoopt dan kiezen onze klanten voor voor meer offerte aanvragen (leadgeneratie). Gerichte online marketing in de agrarische sector kan u veel meer winst opleveren. Wij informeren u graag meer hierover in deze B2B update.

Digitalisering agrarische sector

De wet- en regelgeving omtrent deze sector wordt continue aangescherpt om innovatie te optimaliseren. Omdat wereldwijde technologisering een standaard begrip wordt is het belangrijk voor de agrarische sector om hieraan mee te doen. Ook al is de sector vaak traditioneler, het digitaliseren is noodzakelijk om uw bedrijf voor te bereiden op de toekomst. Productieprocessen genieten vaak hier de eerste stap in digitalisering, maar verdere ontwikkelingen zoals deze zich in andere sectoren voordoen zijn vaak een kwestie van tijd. Het is dus belangrijk om naast de focus van innovatie op de productieprocessen ook het online marketing gedeelte in de agrarische sector te omarmen. Op dit moment (anno 2018) is de vraagzijde meer actief dan de aanbodzijde.

Waarom loopt online marketing in de agrarische sector achter?

  • Niveau van integratie ligt laag
    De agrarische sector loopt nog erg achter qua digitalisering, laat staan op B2B online marketing gebied. Het is vaak nog een hele traditionele sector waarin mensen werken die terughoudend zijn in het meegaan in de online wereld. Daarom gaan bij vele agrarische bedrijven processen nog via papier en hierdoor gaan processen langzamer. Uw potentiële koper is wel aan het zoeken naar uw type producten of dienstverlening.
  • Slechte internet verbindingen op het platteland
    Dit lijkt typisch, maar toch is het belangrijk dat ook het platteland goede internet verbindingen worden aangelegd. Vaak wordt dit niet als prioriteit gezien. Maar denk aan de processen die allemaal gedigitaliseerd kunnen worden, ook op het veld. Altijd online verbinding betekent altijd up-to-date informatie die automatisch in uw processen verwerkt kunnen worden. Vaak werken bijvoorbeeld boeren nog veel offline en daarom loopt de gehele digitalisering van de agrarische sector nog erg achter.
  • Niet overtuigd van online successen
    Vele bedrijven in de agrarische sector zijn nog niet zo overtuigd van online zoeken. Zij denken dat hun klanten of leveranciers zich niet online oriënteren en meer behoefte hebben aan direct contact. Niets is minder waar. Het feit is dat 95-98% van de B2B inkopers zich online oriënteert, ook in deze sector. Hiernaast zijn er ook duizenden agri-gerelateerde zoekopdrachten per maand in Google. Goed dus om hierop in te spelen. Toch zijn er steeds meer agrarische bedrijven die online marketing uitvoeren om meer leads te genereren. Er wordt steeds minder geld geïnvesteerd in offline marketing en dit geld wordt gestoken in online marketing. De eerste stap die vaak wordt gezet is een B2B website. Echter is het belangrijk om te weten dat bij online succesvol ondernemen meer komt kijken dan het maken van een website.

B2B Online Marketing

Online marketing in de agrarische sector

De online marketing in de agrarische sector kan u nog veel kansen bieden. Zeker omdat het een sector is die zich niet heel snel aanpast, kunt u de concurrentie nog voor zijn. Er zijn verschillende online marketing technieken die in deze sector toegepast kunnen worden.

Webshop
In een B2B webshop kunt u uw producten makkelijk en automatisch verkopen. Een website kan gemaakt worden voor de meest uiteenlopende producten. Door goede productbeschrijvingen toe te voegen zal Google uw webshop beter vinden (SEO) en hierdoor heeft u meer verkeer op de website wat resulteert in meer omzet en dus hopelijk meer winst. Als u alleen aan bepaalde leveranciers levert is het ook mogelijk het bestelproces direct via een shop te doen. Het voordeel hiervan is dat het proces geautomatiseerd wordt en dat u online niet achterloopt. Vaak gaat dergelijke processen via een log-in module.

Content marketing
Begin met schrijven! Content wordt door Google zeer gewaardeerd en dit maakt het mogelijk uw website hoger te laten ranken. Wanneer u regelmatig content schrijft over gerelateerde onderwerpen wordt dit niet alleen door Google als positief gezien maar ook door uw website bezoekers. Omdat de sector wat achterloopt op digitalisering is er ook niet veel inhoudelijke content te vinden, geschreven door experts. Onderscheid uzelf door het starten met schrijven! De voorkeur is altijd het schrijven van een hoeksteen artikel. Dit is een artikel van minimaal 900 woorden. Deze artikelen worden als relevante en professionele content geïndexeerd.

E-mail marketing
Ondanks dat een groot deel van de agrarische sector nog achterloopt op digitalisering, bijna iedereen in deze doelgroep heeft een e-mail adres. Hierop kunnen ze dan relevante aanbiedingen en informatie van u op ontvangen. Niemand zit te wachten om lastig gevallen te worden, daarom is het belangrijk om eerst het gedrag van de doelroep te analyseren aan de hand van data. U wilt gevonden worden, op het moment dat zij op zoek zijn naar uw producten of diensten (inbound marketing). Of u speelt hierop in met gerichte e-mail marketing

Hoe voer ik dit uit?

Bedrijven actief in de agrarische sector krijgen steeds meer te maken maken met technologische ontwikkelingen in het productieproces. Om op te vallen bij potentiële kopers en om u te onderscheiden van concurrenten, is het belangrijk om online marketing in de agrarische sector uit te voeren. Jelba is hierin specialist in kan met expertise helpen uw bedrijf te laten groeien via meer online aanvragen of transacties. Wilt u meer weten over het online gedrag van uw doelgroep in de agrarische sector? En wat u kunt doen om uw bedrijf online te laten groeien? Twijfel dan niet om contact op te nemen.

 Volg onze LinkedIn bedrijfspagina en ontvang de B2B updates direct in uw feed.