Waarom u altijd een Google My Business moet aanmaken

Laatste update 11 maart 2021

Online vindbaarheid is enorm belangrijk voor uw B2B bedrijf. Naast het inzetten van SEO en SEA zijn er nog andere tools om dit voor elkaar te krijgen. In dit artikel vertellen onze experts hoe u uw vindbaarheid flink kan verbeteren door het aan te maken en juist in te stellen van een Google My Business account. Ook bekend onder de termen Google Mijn Bedrijf of Google bedrijfspagina. 

Elk bedrijf doet er goed aan om een Google Mijn Bedrijf-pagina aan te maken. Dit geldt ook zeker voor de bedrijven die actief zijn binnen het B2B domein. Uw Google bedrijfspagina is direct zichtbaar als men googelt op uw bedrijfsnaam of op zoekwoorden waar u organisch zeer hoog op scoort (zie ook ons artikel over SEO). 

Uw bedrijfspagina is direct zichtbaar rechts naast de zoekresultaten die Google aanbeveelt. Een Google Mijn Bedrijf pagina toont echter veel meer dan enkel tekst, waardoor het erg opvalt, en zorgt ervoor dat u als bedrijf betrouwbaar overkomt.

Wat toont een Google Mijn Bedrijf pagina?

  •  Een strak (online) visitekaartje
    Door foto’s van uw bedrijf / producten in uw Google Mijn Bedrijf te plaatsen krijgt men direct een beeld van het bedrijf. Zorg voor aantrekkelijke foto’s, want dit is het eerste wat men ziet. Let op: deze foto’s moeten altijd hoger zijn dan 720 x 720 pixels! Foto’s van goede kwaliteit worden door Google namelijk aangemerkt als relevant en dus ook vaker vertoond. Aanvullend kunt u ook Google Maps implementeren, zodat men direct ziet waar u gevestigd bent. Tot slot kunt u ook gebruik maken van 360 graden foto’s met behulp van Google 360 Street View.
  • Adres- en contactgegevens direct zichtbaar
    Uw Google bedrijfspagina toont ook direct uw website, adresgegevens en contactgegevens. Een handige feature is dat men direct op uw telefoonnummer kan klikken om u te bellen, zonder dat ze eerst uw website hoeven te openen. Let op: verwijs naar de beveiligde versie van uw bedrijfswebsite! Dit helpt mee in de opbouw van uw domeinautoriteit.
  • Openingstijden
    Uw kunt direct uw openingstijden tonen, zodat men direct ziet wanneer u geopend bent en wanneer gesloten. Het is zelfs mogelijk om afwijkende openingstijden die gelden tijdens feestdagen in te stellen. Heel handig! Tip: vul uw openingstijden zo ruim mogelijk in. Google vertoont namelijk bedrijven die geopend zijn. Bij een zoekopdracht na bijvoorbeeld 18:00 uur wordt uw bedrijf dus getoond, in tegenstelling tot concurrenten met minder ruimte openingstijden. Het is natuurlijk wel zaak om daadwerkelijk bereikbaar te zijn binnen de aangegeven tijden.
  • Vragen van klanten
    Men kan direct een vraag stellen, zonder uw website te bezoeken. Het is dan ook aan te raden dit goed in de gaten te houden, zodat u tijdig eventuele vragen kunt beantwoorden. Hierdoor komt u professioneel en behulpzaam over en bovendien is dit goed voor uw ranking.
  • Mogelijkheid Google Reviews
    Het is mogelijk dat uw klanten direct een review achterlaten op uw Google bedrijfspagina. Meerdere positieve reviews zorgen ervoor dat potentiële klanten geïnteresseerd of zelfs overtuigd raken van u als expert en dat maakt de stap naar een conversie weer een stuk kleiner. Nog een belangrijk voordeel van reviews: het komt uw Google My Business ranking ten goede. Bedrijven met veel reviews worden bijna altijd beter vertoond dan bedrijven met minder vertoningen. Reageer als bedrijf ook af en toe op reviews!
  • Updates weergeven van uw bedrijf
    Tot slot is het mogelijk om onderaan uw pagina updates over uw bedrijf te plaatsen. Dit kunnen korte posts zijn, maar ook links naar interessante artikelen die u heeft geschreven en geplaatst hebt op uw eigen website. Hiermee straalt u uit dé expert te zijn en men zaken met u moet doen.

Om rekening mee te houden

Er is dus veel mogelijk met een Google My Business-account. Het is wel belangrijk om met een paar zaken rekening te houden als u een account aanmaakt of juist uw bestaande account een update geeft.

Een Google My Business aanmaken?

Heeft u op dit moment nog geen account en wilt u er een aanmaken? Dat is mooi! Het biedt immers veel kansen voor uw bedrijf. Het is wel aan te raden om uw account op de juiste manier te vullen. Dat wil zeggen: upload niet alle informatie in één keer! Doe dit in plaats daarvan in meerdere sessies, met een hoge frequentie. Google vindt activiteit belangrijk en dit werkt dus positief mee in uw rankings.

Uw Google My Business wijzigen?

Het is belangrijk dat uw account altijd up-to-date en volledig is. Houd er echter wel rekening mee dat grote wijzigingen kunnen zorgen voor een tijdelijke drop in rankings. Het algoritme van Google moet namelijk opnieuw berekenen waar uw Google My Business rankt ten opzicht van uw concurrenten. Over het algemeen duurt dit niet langer dan 48 uur.

Grote wijzigen:

  • Titel
  • Adres (bij een verhuizing bent u dus tijdelijk minder zichtbaar!)
  • Categorieën (als u dit wijzigt van bijvoorbeeld “B2B groothandel” naar “Boekhandel”, dan is het logisch dat uw ranking opnieuw moet worden beoordeeld).
  • Website
  • Telefoonnummer

Ook Google My Business voor uw B2B bedrijf?

De belangrijkste argumenten om een Google Mijn Bedrijf pagina aan te maken voor uw B2B bedrijf zijn om uw online vindbaarheid te vergroten en betrouwbaar over te komen. Naast een Google Mijn Bedrijf pagina adviseren wij u ook aan om uw vindbaarheid te verbeteren door in te zetten op SEO. De Google Mijn Bedrijf pagina kan bij het juist instellen ook een positieve invloed hebben op uw organische posities in Google.  

Bent u benieuwd naar alle tips & tricks om uw Google Bedrijfspagina zo compleet en effectief mogelijk in te stellen? Neem dan contact op met één van onze experts. Deze dienst maakt onderdeel uit van uw B2B online marketingafdeling.

 Volg onze LinkedIn bedrijfspagina en ontvang de B2B updates direct in uw feed. 

Thom Neeleman

B2B Online Marketeer

Hallo, ik ben Thom, nieuwsgierig geworden naar onze aanpak? Ik vertel u graag meer!