Business 2 Business marketing: toen en nu

Business 2 Business marketing heeft in de loop van de tijd flink wat veranderingen doorgemaakt. Waar een tijd geleden het actief benaderen van de klant erg belangrijk was in deze sector, wordt het tegenwoordig steeds gebruikelijker de klant naar het bedrijf toe te laten komen. Dit wordt gedaan aan de hand van geoptimaliseerde websites en waardevolle informatie. Ook technologische veranderingen hebben bijgedragen aan een verschuiving op marketing gebied. In dit artikel geven wij u meer inzicht hoe business 2 business marketing deze verschuiving heeft doorlopen.

Business 2 Business Marketing aan het begin van deze eeuw

Nederlanders werden steeds meer actief op het internet. Traditionele media zoals tijdschriften, radio en televisie werd nog volop gebruikt voor adverteren, maar nieuwe media zoals online en mobiel werden ook steeds populairder onder marketeers. Het waren in die tijd met name de vakbladen die online extensies begonnen te maken van hun print uitgaven. Op die manier maakten B2B bedrijven kennis met e-mail marketing of bannering op relevante websites. De groei van traditionele media stagneerde, extra marketing budget werd in nieuwe media gestopt door B2B bedrijven, maar vooral om eens te proberen. Uitgeverijen deden volop list-rental waarbij email adressen van de vakblad-lezers gewoon kon kopen, en spammen.  Ook social media werd steeds meer gebruikt. Facebook werd openbaar, maar dit werd toen nog niet gebruikt voor zakelijke doeleinden. Door de langzame adaptie van nieuwe online middelen, bleven business 2 business bedrijven zich nog richten op het maken van afspraken door de klant actief te benaderen. Potentiële leads worden door een bedrijf uitgezocht en deze worden vervolgens benaderd. Vaak wisten business 2 business bedrijven niet of de lead een actieve behoefte had en of die van het bedrijf afwist. Ook wordt er veel e-mail marketing gebruikt om te informeren, overtuigen en acties aan te bieden. Websites en de eerste webshops werden gebouwd, maar waren vaak niet geoptimaliseerd voor mobiel. Sterker nog; de meeste B2B websites hebben het karakter van een digitale brochures in plaats een business gedreven website. Apps waren extreem in trek als alternatief voor de website op mobiel. Wat uitmondde in vele apps die onaangeroerd in de app-store bleven staan omdat de noodzaak om deze te downloaden voor de B2B eindklant afwezig was.

Business 2 Business marketing 10-5 jaar geleden

De focus op het gebruiken van webshops en websites, ook business 2 business marketing was nu al bijna niet meer weg te denken. Net als in de B2C sector gingen steeds meer B2B bedrijven hun producten in B2B webshops (zelf of via diverse online marktplaatsen) verkopen. Het gemak van het online verkopen, en hierdoor het makkelijker maken van het verkoopproces, gaf veel B2B bedrijven vertrouwen in online verkoop. Bottleneck voor veel B2B bedrijven was (en is) de technische complexiteit van de producten en de structuur om deze te ontsluiten in een B2B shop en politiek van prijstransparantie versus het distributiekanaal. De meeste B2B e-commerce platforms werden gebruiksonvriendelijke, achter inlog, bestelportalen.  Een ander veelvoorkomend probleem was dat B2B met B2C shop software en modellen probeerde te werken. Dit is een compleet andere markt met andere doelgroepen en daarom werden B2B websites en B2B webshops niet optimaal ingericht. Het verschil tussen B2B marketing en B2C marketing is vandaag de dag nog steeds volop aan de orde.

Ook de invloed van social media was toegenomen en steeds meer bedrijven waren actief op LinkedIn, Twitter en ook aangepast op de mobiele telefoon. Hier werd steeds meer rekening mee gehouden door websites en webshops voor mobiel te optimaliseren. Ook schreven bedrijven steeds meer content over hun producten. Dit zorgt ervoor dat potentiële klanten het B2B bedrijf steeds beter in Google kunnen vinden, en zo meer over het bedrijf te weten kunnen komen zonder ze gelijk actief te benaderen.

B2B Online Marketing

Business 2 Business marketing 2 jaar geleden

2016 was een belangrijk jaar voor de B2B online marketing. Het adverteren werd steeds populairder en hier werd steeds kritischer naar gekeken. Ook werd er gebruik gemaakt van video-adverteren. De prijzen van adverteren waren in 2016 toegenomen. Ondertussen beschikt meer dan 86% van de Nederlanders over een smartphone. Mobiel had inmiddels het bureaublad verslagen, waardoor er nog meer focus op mobiel werd gelegd. Ook personalisatie werd steeds belangrijker. Organisaties gingen steeds meer denken in relaties in plaats van leads. Mensen werden niet meer over één kam geschoren, maar werden benaderd met gepersonaliseerde content. Deze content werd bijvoorbeeld gepersonaliseerd door demografische eigenschappen of online interesses. Niet alleen geschreven content, maar ook steeds meer video content werd aangeboden.

Nu en in de toekomst

Tegenwoordig zijn de meeste B2B bedrijven overtuigd van het effect van business 2 business marketing voor hun organisatie. De B2B sector schuift vooral naar inbound marketing. Dit houdt in dat potentiële leads niet meer actief benaderd worden, maar dat aan de hand van interessante en relevante content de leads zelf naar uw bedrijf komen. Dit zorgt ervoor dat leads bewuster uitgekozen worden, aangezien de lead al zelf interesse heeft laten merken. Een onmisbaar aspect is ook kunstmatige intelligentie. Dit zorgt ervoor dat computers nu en in de toekomst steeds meer in staat zijn zelf ‘problemen’ op de lossen. Een voorbeeld hiervan is de chatbot. Een klant kan chatten met de computer zonder dat een medewerker hierbij aan te pas hoeft te komen.

Zoals eerder beschreven is personalisatie in online marketing enorm belangrijk. Dit zal nu en in de toekomst alleen maar toenemen. Het is nu al zo dat er reclame weergegeven wordt op basis van bezochte websites en bekeken producten. Dit wordt nog verder geoptimaliseerd door het opschonen van uw huidige datasets en/of systemen. Heeft iemand een product al gekocht? Dan hoeft hij niet dezelfde reclame meer te zien. Het blijkt dat men liever volledig gepersonaliseerde content aangeboden krijgen, dan dat hun privacy wordt gewaarborgd. Liquid content, marketing automation, A/B testen, online marketing begint steeds meer wetenschap te worden. En de opkomst van data marketing en vacatures voor data driven marketeers is een feit. Waarbij marketing zelf steeds meer de term invult van revenue marketing. Feit is dat nog veel bedrijven in de industrie vandaag de dag online kansen laten liggen op new business.

Business 2 business marketing met Jelba

De B2B sector is de sector waar onze specialisme ligt. Wij ondersteunen verschillende klanten om online succesvol te worden. Dit zijn allemaal B2B bedrijven. Online marketing voeren is niet voor iedereen vanzelfsprekend en daarom helpen wij u graag met advies en zorgen wij ook dat u ook succesvol wordt met uw bedrijf op internet. Bent u benieuwd wat hoe u nu scoort op het internet bij uw potentiële kopers? En ook interesse in hoe u concurrenten het online doen? Klik dan hier om een vrijblijvende scan aan te vragen.

 Volg onze LinkedIn bedrijfspagina en ontvang de B2B updates direct in uw feed.