B2B webshop software. Enkele tips om rekening mee te houden.
B2B E-commerce staat in de hoogste versnelling: volgens Forrester wordt 11% van de omzet, van Amerikaanse bedrijven, gegeneerd uit E-commerceplatformen. De verwachting is dat dit percentage in 2021 13,1% zal zijn. Daarom is het belangrijk om nu na te gaan denken waar uw B2B webshop aan dient te voldoen om succesvol te zijn. Als u hier meer informatie over wenst, klik dan hier. In deze update gaan wij verder in op alle mogelijkheden van de diverse B2B webshop software en geven wij u enkele tips om rekening mee te houden.
Interessante functionaliteiten voor een B2B webshop
Er zijn ontzettend veel platformen. Het is daarom belangrijk om van tevoren de functionele wensen goed in kaart te brengen. De marktbenadering is in de B2B anders dan B2C, het is belangrijk dat de software hieraan ondersteunend is. Verder is het belangrijk dat een platform past bij uw groeiambities. Denk hierbij aan een assortimentsuitbreiding of internationale expansie. Neem daarom nooit technologie als uitgangspunt: technologie een middel, geen doel op zich. Hieronder sommen wij een aantal functionaliteiten op die veel van onze klanten gebruiken.
- Responsieve wijzigingen per device. Online klanten winkelen op verschillende apparaten. Ze kunnen de prijzen op een telefoon of tablet controleren, maar de aankoop vervolgens op een desktop voltooien. Het gekozen platform moet in staat zijn om deze veel voorkomende type koper te huisvesten. De content moet correct worden weergegeven op alle apparaten. Dit maakt het voor de kopers gemakkelijk om te bladeren en aankopen te voltooien. De meeste B2B webshop software heeft in haar standaardpakket de mogelijkheid om de website automatisch te schalen naar een tablet, mini-tablet of mobiele telefoon. Belangrijk om te achterhalen of de software ook makkelijk aanpassingen ondersteunt om dit per device te kunnen optimaliseren. Op een desktop wilt u bijvoorbeeld 3 klantcases horizontaal tonen, maar op mobiel wilt u slechts één klant case tonen en niet drie onder elkaar. Uw potentiële klant is dan wel erg lang aan het scrollen en dit werkt mogelijk averechts.
- Zelfbediening. U begint een B2B webshop en dit houdt in dat potentiële kopers willen informatie kunnen vinden en zelf het probleem kunnen oplossen. De E-commerce ervaring moet hen de mogelijkheid bieden om dat te doen. Klanten moeten verzendinformatie kunnen vinden, bestellingen kunnen volgen, offertes kunnen goedkeuren en hun account kunnen beheren wanneer dat nodig is.
- Producten gegroepeerd- of op simpel niveau tonen. Bij DormerPramet.nl ziet u dat wij dit tonen op gegroepeerd niveau. Dit ziet u bijvoorbeeld ook bij de webshop van Tricorp terugkomen. Dit is een belangrijke overweging voor meerdere aspecten. Denk hierbij onder andere aan de url opbouw en het voorkomen van duplicate content. In het geval van Dormer Pramet zijn de meeste boren alleen afwijkend in maat en niet zozeer qua tekst of beschrijven.
- Koppelingen, koppelbaarheid. Er komen steeds meer systemen op de markt waar uw B2B webshop een onderdeel van uitmaakt. Het koppelen van deze systemen aan elkaar wordt steeds belangrijker. Denk hierbij aan mailprogramma’s, analyse software, PIM systeem tot aan uw ERP systeem. Het is dus een voorwaarde om goed te achterhalen of de B2B webshop software dit goed ondersteunt.
- B2B P.I.M. systeem. Webshops maken gebruik van een B2B P.I.M. systeem. Bij meer dan 250 producten adviseren wij u om dit te doen. Uw ERP-systeem kan deze rol nooit vervullen, dus een investering in een P.I.M. systeem is altijd de juiste. U kunt dit dan ook zien als een super-marketing machine voor uw productinformatie. Heeft u een snel wisselend assortiment of een stabiel assortiment? Met andere woorden: Hoe vaak moet u uw product content aanpassen, verrijken et cetera?
- Klantspecifieke prijzen. Een unieke behoefte aan B2B E-commerce is het bieden van klantspecifieke prijzen en artikelen voor de verkoop. In tegenstelling tot B2C, kan de prijs variëren per klant. Het platform moet u de mogelijkheid bieden om verschillende prijzen voor elke ‘klantgroep’ in te stellen.
- Betalingsmogelijkheden. B2B-kopers kopen anders in dan B2C-klanten. Bedrijven kopen doorgaans in grotere hoeveelheden. De bestellingen kunnen ook herbestellingen zijn of voorraad aanvullingen. Uw platform moet flexibele betalingsopties hebben. Hoewel het in de B2C heel gebruikelijk is om producten direct af te rekenen, is dit in de B2B niet zo vanzelfsprekend; van oudsher zijn klanten gewend om op rekening te kopen. Is dit in uw branche ook het geval, dan kunt u overwegen om uw klanten deze optie ook online te bieden. Een alternatief zou bijvoorbeeld een credit card betaling kunnen zijn.
- Offerte aanvragen. In B2B webshops komen inkopers die grotere volumes afnemen, die willen dit niet altijd direct bestellen: ze willen vaak een prijsopgave krijgen van een nieuwe leverancier. De mogelijkheid om een offerte winkelmand aan te maken, en te versturen, is een mooie manier om grote aanvragen te kunnen ontvangen. Voor zowel de fabrikant, als voor haar distributie/dealernetwerk.
Welke B2B webshop software is er te koop op de markt
- Magento is bij uitstek een geschikt E-commerce platform voor B2B bedrijven. Het open source karakter van Magento heeft er voor gezorgd dat er veel functies zijn ontwikkeld voor B2B toepassingen. Alle bovengenoemde aspecten van een B2B webshop zijn goed vorm te geven in deze software middels beschikbare plug-ins. Daarnaast is een groot voordeel van Magento dat het platform grote volumes producten aankan, in tegenstelling tot sommige andere platformen die performance problemen krijgen, bij te veel en te complexe productdata. Het makkelijk en flexibel kunnen inrichten van technische kenmerken van producten in de shop in termen van filters, tabellen etc. is ook een belangrijk voordeel. Een nadeel is de complexiteit van het CMS, het is niet gebruiksvriendelijk voor onervaren gebruikers. Jelba is specialist in Magento 1 en Magento 2 voor B2B E-commerce toepassingen: wij bouwen, integreren (koppelen met ERP en andere systemen), optimaliseren en runnen een aantal grote B2B webshops voor onze klanten, met groot succes.
- Intershop. Grotere B2B bedrijven kiezen voor Intershop. Hierin is minder maatwerk mogelijk, maar kiezen zij voor een ‘best-of-breed’ oplossing. Voordeel is de snelheid waarmee een geïntegreerde shop de lucht in kan, omdat maatwerk vermeden wordt. Dat is tevens hetgeen wat de B2B ervan weerhoudt om dit platform te kiezen; in combinatie met de kosten van de licentie en de doorontwikkeling. Technisch gezien is het een stevig fundament en kan het veel volume verwerken zonder verlies aan prestatie. Jelba runt voor een aantal klanten het Intershop dealerportaal waar klanten achter inlog bestellingen kunnen plaatsen, direct gekoppeld aan het ERP-systeem. Gebruikersgemak en verlaging van administratieve kosten zijn grote winstpunten.
- Woocommerce, de E-commerce extensie van WordPress is een laagdrempelige manier om een compactere hoeveelheid (tot 400 producten) online te verkopen of als leadgeneratiemodel in te zetten. De kosten en snelheid van de bouw zijn zeer aantrekkelijk voor B2B bedrijven. Zeker als zij willen starten met een website in combinatie met E-commerce voor een selectie van de producten. De hoge gebruiksvriendelijkheid en de integratie mogelijkheden zijn een pre. Jelba is specialist in WordPress en WooCommerce en zetten dit met veel succes veel in voor onze klanten.
- Lightspeed eCom, (het voormalige SEO-Shop), de SaaS oplossing die een snelle opmars kent bij bedrijven die starten met E-commerce. Uitgangspunt van deze E-commerce software is SEO. Dat is tevens een belangrijk onderscheidend vermogen ten opzichte van andere shop-software. De gebruiksvriendelijkheid van het CMS op SEO vlak is voor non-technische gebruikers zeer hoog. SEO-shop was van oudsher een typische B2C oplossing en is inmiddels gespecialiseerd in oplossingen voor Horeca en Retail i.c.m. kassasystemen. Er wordt nu verder doorontwikkeld richting B2B.
Wat is voor u de beste keuze?
Het kiezen van de juiste B2B webshop software is niet iets wat u dagelijks doet. Vervolgens zijn er een flink aantal vragen waar u rekening mee dient te houden bij het ontwikkelen en runnen van een B2B webshop. Heeft u behoefte aan meer uitleg. Of wilt u gewoon eens een aantal praktijkvoorbeelden zien? Neem gerust eens contact met ons op. Heeft u aanvullingen of opmerkingen over B2B webshop software of heeft u zelf ervaringen met relevante software die u met ons wilt delen? Laat het ons weten en stuur een e-mail naar collega@jelba.be
Alvast bedankt en veel business toegewenst!
Volg onze LinkedIn bedrijfspagina en ontvang de B2B updates direct in uw feed.