Het P.I.M. Systeem is hot in de B2B wereld

Het B2B PIM-systeem is hot en die trend zien wij ook terug in de wereld van de technische groothandels, die ook steeds vaker online te vinden zijn mét een webwinkel.

Het PIM-systeem: macht over productdata

Het PIM-systeem (Product Informatie Management-systeem) stelt fabrikanten en producenten in staat productdata te creëren en beheren. Het systeem zorgt bovendien dat deze data snel en eenvoudig in de webwinkels van de groothandels kan worden geplaatst. Het resultaat is macht over de gepubliceerde content. En dat fabrikanten die macht in handen willen hebben is niet vreemd. Fabrikanten hebben immers belang bij correcte productdata. En de groothandel trouwens ook. Het verklaart de interesse in PIM-systemen. Ook in de B2B-wereld neemt de interesse in het PIM-systeem toe.

Hoe werkt het PIM-systeem?

PIM-systemen bevatten verschillende typen content (per product): productomschrijvingen en specificaties, video- en beeldmateriaal en soms zelfs complete handleidingen en gebruiksaanwijzingen. Het systeem structureert deze content en maakt dat koppelingen met andere systemen gemaakt kunnen worden. Productspecificaties, afbeeldingen en andere content kunnen automatisch in de webshop worden geüpload.

Het automatiseren van productdata

Het automatiseren van productdata levert een aantal voordelen op. Het risico op fouten wordt een stuk kleiner: het aantal handelingen dat nodig is om de content op de website te plaatsen is minimaal. Het aanbrengen van eventuele wijzigen vindt centraal plaats; dat garandeert dat alle webshops over de meest actuele informatie beschikken.

Het voordeel voor de fabrikant

Het eerste voordeel voor de fabrikant is de correctheid van de productdata; alle resellers kunnen met het PIM-systeem over up-to-date content beschikken. Het aanpassen van de productdata vindt centraal plaats; dat scheelt de fabrikant de nodige extra communicatie met de verschillende partners. Updates over producten en –beschrijvingen hoeven niet meer per e-mail te worden verzonden in enorme Excel-bestanden.

Het voordeel voor de resellers

Het voordeel voor de resellers is helder: up-to-date productdata en aanvullende content zijn direct beschikbaar. Webshops hebben niet allemaal de (financiële) middelen om deze content zelf te produceren. Het schrijven van een enkele productomschrijving is misschien niet zo’n probleem, maar wat als een webwinkel duizenden producten in het assortiment heeft?

Het PIM-systeem en marketing-communicatie

Het PIM-systeem en het automatiseren van productdata bieden een aantal voordelen op het gebied van marketing en communicatie. Fabrikant en reseller zijn beiden verzekerd van correcte en kwalitatieve productdata. Het wordt voor de fabrikant ook interessanter om de resellers van productdata én aanvullende content te voorzien; de kosten worden immers terugverdient door een netwerk van resellers. Het produceren van content is een kostbare zaak. En dan hebben we het niet alleen over het inhuren van een copywriter en een eventuele vertaler. Content is meer dan alleen tekst; video- en beeldmateriaal zijn de nieuwe content-standaard. Zeker in webwinkels. Het rendement van deze marketinginspanningen? Reken maar uit hoeveel extra omzet 100 webwinkels voor een fabrikant kunnen genereren.

Fabrikanten krijgen met de sterke opkomst van het PIM-systeem de macht over hun merk weer (een beetje) terug, maar de fabrikant moet ook een super-marketing-machine zijn: resellers kiezen voor een partner die hun problemen begrijpt én weet op te lossen.

Het PIM-systeem en Customer Relationship Management

Het onderhouden van relaties met de verschillende partners (dealers en resellers) is van levensbelang voor fabrikanten; deze verkoopkanalen vormen de levensaders van de onderneming. Hoe kan een systeem dat productinformatie beheert helpen om deze relaties te onderhouden? Het PIM-systeem stelt de leverancier in staat om voor zijn resellers te zorgen. PIM-as-a-service (of DAAS, data as a service) is een term die steeds vaker wordt gebruikt. Het is een mooie uitdrukking, die goed verwoordt wat het PIM-systeem in de praktijk kan betekenen.

Het PIM-systeem in de B2B-wereld

Het PIM-systeem wordt ook steeds vaker ingezet in de B2B-wereld: de eerste PIM-systemen die zich specifiek op B2B-marketing richten doen hun intrede. Het B2B PIM-systeem biedt een aantal extra opties, die specifiek rekening houden met de wensen en behoeften van de gebruiker. Voorbeelden van deze wensen zijn bijvoorbeeld web-to-print-opties en opties die de fabrikant ondersteunen in de groothandel strategie: een groothandel, die online actief is, kan een andere datafeed ontvangen dan een groothandel die niet online actief is.

Kansen in de B2B-wereld

Jelba deed onderzoek naar de kansen die het PIM-systeem biedt in de B2B-wereld. Het onderzoek richtte zich specifiek op technische groothandels en fabrikanten. Conclusie van het onderzoek: fabrikanten hebben nu de kans om 55% van de technische groothandels direct van productinformatie te voorzien met behulp van een B2B PIM-systeem. Het implementeren van een webwinkel loopt in de praktijk nog vaak stuk op content-creatie: Software oplossingen zijn niet langer het grootste struikelblok. Het creëren van content is dat wél. Het weerhoudt ondernemers van online ondernemerschap en dat beïnvloedt direct de kansen van de fabrikant. B2B-inkopers oriënteren zich immers steeds vaker online. Het is dus logisch dat de fabrikant zich als super-marketing-machine zal moeten opwerpen om deze kansen te pakken. Bij Jelba wordt er met enige regelmaat gewerkt met het B2B P.I.M systeem van Greedy Bean. Voor meer informatie over dit systeem klik hier.

Note: geschikt voor verdere publicatie. Wilt u onze B2B update gebruiken voor uw eigen artikelen of plaatsen op uw eigen website. Geen probleem. Graag wel even een bronvermelding naar Jelba.be en het betreffende artikel.

 Volg onze LinkedIn bedrijfspagina en ontvang de B2B updates direct in uw feed.