Laatste update 30 juni 2020
Het hebben van een juiste B2B online marketingstrategie is voor elke onderneming belangrijk. 95-98 procent van de professionele inkopers leest zich namelijk online in. Een online marketingbureau kunt u hierbij helpen. Maar hoe kiest u een bureau dat u echt verder helpt? In dit artikel krijgt u hiervoor vier tips. Bovendien vertellen wij de meest voorkomende problemen van b2b bedrijven op het gebied van online marketing.
Extra aandachtspunten voor B2B bedrijven die zoeken naar het juiste bureau?
- Onvoldoende kennis van waar de doelgroep naar zoekt. Vaak hebben bedrijven geen idee waar hun doelgroep online naar zoekt. Er wordt dan ook vaak teveel op vaktermen gefocust in plaats van de woorden waar daadwerkelijk op gezocht wordt. Data analyse is hierbij extreem belangrijk.
- Niet zichtbaar in Google. SEO (zoekmachine optimalisatie) is cruciaal. Al uw werk kan verloren gaan wanneer het wegzakt in Google. Een onderzoek van Chitika wees uit dat 92% van alle klikken in Google gebeuren op de eerste pagina. Zit je lager dan dit, heb je dus niet veel kans op bezoeken.
- Weinig onderscheidend vermogen. Dit is vaak voorkomend. Met veel concurrentie en iedereen die graag nummer 1 wilt zijn, is het belangrijk om onderscheidende factoren sterk te laten spreken. Content marketing, SEA en SEO zijn cruciaal om een onderscheidend vermogen ten opzichte van concurrenten te krijgen. Belangrijk is hierbij om ook duidelijke online positionering te hebben.
- Weinig kennis van (B2B) marketing: Sommige bedrijven geven aan zelf al een beetje online marketing te doen, maar er niet veel verstand van te hebben. Dit is zonde van de energie, tijd en resultaten! Met goede, professionele online marketing kunt u op veel kansen inspelen. Kennis van de laatste trends, en begrippen is belangrijk
- Dealer Marketing; dit is een dusdanig specifiek onderdeel en veranderende markt dat het een hoge mate van expertise vraagt. Bekijk hiervoor ook onze voorbeelden van Dealer Marketing Programma’s.
MKB en B2B Online Marketing
Steeds meer MKB-bedrijven kiezen er dan ook voor om de online marketing uit te besteden. De belangrijkste redenen hiervoor zijn:
- Toename van de complexiteit van B2B online marketing. Diverse specialistische kennis is nodig en niet meer te verenigen in één of twee personen.
- Toename van het belang van B2B online marketing. Traditionele verkoopmethoden zijn steeds minder doeltreffend en rendabel (cold calling, beurzen, fysieke mailings, adverteren in vakmedia). Potentiële klanten oriënteren zich meer en meer via online kanalen, de rol van fabrikant, dealer en eindklant is snel aan het veranderen. Bekijk hiervoor ook de 5 verschillende B2B e-commerce modellen.
- Bedrijven weten niet waar zij moeten starten en welke koers ze moeten varen. Online marketing is niet hun core-business. Uitbesteden is dan ook effectiever en goedkoper. Bovendien is er minder risico voor de eigen onderneming.
- De kennis en ervaring met online campagnes ontbreekt. Bedrijven hebben vaak wel ervaring met marketing, maar niet met het online gedeelte.
B2B-marketing bureau: Vier tips
Indien u op zoek bent naar een B2B-marketing bureau, dan zijn er een aantal factoren die belangrijk zijn. Hier volgen vier tips.
1. Kies een B2B-specialist.
Zorg ervoor dat het marketing bureau gespecialiseerd is in het B2B-segment. De meeste marketingbureaus zijn te breed georiënteerd en richten zich naast business-to-business marketing ook op de consumentenmarkt. Hierdoor neemt de kwaliteit van het werk en de kennis af. B2B-marketing is een compleet andere tak van sport dan de B2C-markt. Een goed B2B marketing bureau is dus cruciaal om de potentiële koper zo goed mogelijk te kunnen informeren en overtuigen.
Hoe doet Jelba dit?
Jelba is gespecialiseerd in B2B online marketing. Wij begrijpen de markt van onze klanten: of dit nu de bouw, de industrie of de agrarische sector is. Wij stemmen onze digitale strategieën en online marketing hier op af. Dit is maatwerk: iedere klant is immers uniek! Onze specialisten zetten zich iedere dag in voor onze klanten. Samen gaan we voor groei!
2. Let op kennis van inbound marketing.
Inbound marketing is heel belangrijk binnen het B2B-segment. De tijd van cold calling en actief op de klant afstappen is voorbij. Tegenwoordig leest niet alleen de consument, maar zeker de professionele inkoper, zichzelf eerst goed in en kiest zelf bewust. Door goede relevante content aan te bieden, kunt u uw bedrijf positioneren als expert binnen uw vakgebied. Zo worden bezoekers aangetrokken door middel van het aanbieden van kwalitatieve content en diensten. De klant komt hierdoor eigenlijk vanzelf.
Hoe doet Jelba dit?
Jelba is expert op het gebied van online marketing. Wij begrijpen hoe de huidige markt werkt. Onze specialisten bouwen B2B websites en webshops met resultaat. Onze content editors schrijven vakgerelateerde content volgens de SEO-regels. Tot slot leiden gerichte online campagnes tot nog meer leads en conversies. Het resultaat: groei voor onze klanten!
3. Kijk naar het klantportfolio.
Als u zich oriënteert naar een B2B marketing bureau is het goed om te kijken naar klanten die het bureau al bedient. Wanneer uw sector hierbij zit is dit een seintje dat het marketing bureau ervaring heeft in dezelfde sector waarin u zaken doet. Als uw sector er niet tussen staat, is het niet altijd een reden om een marketing bureau af te wijzen, maar het is wel zeker een pré. Ervaring bij de marketeers binnen een bepaalde sector zorgt ervoor dat ze met meer tips en eigen initiatieven kunnen komen.
Hoe doet Jelba dit?
Jelba heeft klanten die fabrikant (of dealer) zijn van catalogusproducten. Slechts een paar voorbeelden: RedBrick, Vismo en Tricorp. Net zo goed heeft Jelba klanten die fabrikant (of dealer) zijn van kapitaalgoederen. U kunt hierbij denken aan Cellro of Dormer Pramet. Deze voorbeelden laten al zien dat de klanten van Jelba ook uit verschillende sectoren komen: van de bouw en de industrie tot de logistiek en de agrarische sector. Wij kennen deze markt en stemmen onze digitale strategie en marketing hier op af. Onze klanten zijn onze ambassadeurs en getuigen van het succes van Jelba!
4. Bekijk of het bureau ervaring heeft met dealer marketing.
In business-to-business marketing zijn ook veel fabrikanten actief die via dealers of importeurs verkopen. Dit vergt een totaal ander aanpak van B2B marketing. Ook wel dealer marketing genoemd. Altijd goed om hier actief naar te vragen of het marketingbureau hier ervaring mee heeft en wat de succesverhalen zijn. Jelba bedient veel fabrikanten als klant en heeft hier een apart dealer marketing programma voor ontwikkeld. Klik hier om de onderdelen te bekijken van dit programma.
Hoe doet Jelba dit?
Jelba heeft een eigen dealer marketing programma ontwikkeld. Veel van onze klanten maken hier al met succes gebruik van. Het dealer marketing programma leidt tot meer inzicht in de eindgebruiker bij de fabrikant. Vervolgens leidt dit tot meer groei en omzet bij de fabrikant én zijn dealers. Een win-winsituatie dus!
Jelba als B2B marketing bureau
U weet dat er online kansen voor uw bedrijf zijn, u weet dat 95-98% van de professionele inkopers online zoekt. U wilt online meer omzet halen. Wij zorgen ervoor dat u slaagt in deze missie. U krijgt uw eigen online marketingafdeling voor minder dan de prijs van 1 FTE. Bent u een B2B bedrijf dan maken wij graag vrijblijvend uw online kansen inzichtelijk en geven u een aantal praktijkvoorbeelden.
Volg onze LinkedIn bedrijfspagina en ontvang de B2B updates direct in uw feed.